Skocz do zawartości

[delphi]Jakie Delphi?


kasado

Polecane posty

Witam!

 

Piszę z zapytaniem, jakie Delphi polecacie. Po długim czasie chcę wrócić do programowania. Ostatnie IDE jakie używałem było Delphi 7. Teraz wiem, ze Delphi przejęła jakaś tam firma i o zgrozo nie ma już darmowych wersji. Nie chcę bawić się w pirata, bo na upartego mogę sobie bez problemu ściągnąć najnowszą wersję tego IDE, ale taki kombajn nie jest mi do niczego potrzebny. Jak już wspomniałem, wracam po dość długim czasie do programowania. Więc cel w jakim będę używał Delphi jest przede wszystkim programy na własny użytek oraz zacząć się bawić OMEGĄ lub Asphyre.

 

Potrzebuję stabilnej oraz legalnej wersji Delphi. Po D7 z tego co wiem był jeszcze Turbo Delphi, a potem chyba Delphi 2006 (ale potrafiło się podobno wieszać). Więc w związku z tym co polecacie? A może pozostać przy starym D7?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli chcesz kozystac z Omegi to chyba nie pozostaje ci nic innego jak D7.

 

 

No tak, ale napisałem również Asphyre. Pod Turbo Delphi nie wejdzie?

 

Wiem, ze TD ma ograniczenia na instalacje dodatkowych komponentów, ale na szczęście Omega i Asphyre nie są typowymi komponentami VCL (jak to mialo miejsce przy DelphiX).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja polecam oczywiscie D7, co do programowania grafiki to BEngine, czyste api np. Opengl, directx, lub jak ja ;p to nazywam api light, wlase moduly opengl, windows, sysutils odchudzone na maxa... (Chyba jestem zboczony na punkcie minimalizacji kodu)Ale to w free pascalu ;) pozdr.

 

Ps. Post pisany z tel.

Prawdziwy programista wiesza sie wraz ze swoim programem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że BEngine to projekt Blinda? Nie słyszałem o nim. Jak już wspomniałem dawno temu programowałem, więc jedyne graficzne znane mi biblioteki to DelphiX (UnDelphiX), Asphyre i Omega. Ale jeśli już zainstaluje jakieś środowisko Delphi to z chęcią wypróbuje Polską bibliotekę. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko, czy jest sens? Wracasz po długim czasie i dalej chcesz używać technologii, które wtedy używałeś - co wiąże się z tym, że to przestarzałe, tak jak Blind wspomniał, że Omegą pobawisz się tylko pod Delphi 7. Jeśli myślisz przyszłościowo, to zainteresuj się jakimiś dobrymi, rozwijanymi silnikami, a nie takimi "Delphi only". Język programowania tez bym zmienił na Twoim miejscu, bo żeby używać Delphi to trzeba być tak zaj**istym jak Toster, czy HNB :D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Język programowania tez bym zmienił na Twoim miejscu, bo żeby używać Delphi to trzeba być tak zaj**istym jak Toster, czy HNB

 

Tym to sposobem rozgrzebujesz na nowo ognisko sporu Pascalowców z C++'siakami... :(

 

Jeżeli widzisz że napisany ten post jest w dziale "DELPHI" :angry: to na jakiego kija proponujesz komuś inny język, jeżeli akurat go interesuje Delphi i Object Pascal?

 

Co do Delphi, jeżeli nic na nowe Delphi nie ma :) można powiedzieć, że prosta sprawa, nikt nie chce brać się za rozwoje projektów pod nowe IDE.

Ja np. spotkałem się z ludziem :) który za wszelką cenę rozwija Free Pascala, a raczej swoje biblioteki pod niego, a ilu mamy tu FreePascalowców? B. Mało, nie wiem czy po za mną ktoś jest nawet... i jakoś nas Delphi po za 7 nic a nic nie interesuje, bo naszym zdaniem D7 to podstawa, dalsze wersje są już kierowane w stronę NET i ogólnie rozwiązań ułatwiających programowanie (np. podobnie jak w C++, Delphi ma rozbudowane RTTI) tzw. w skrócie "wodotrysków".

 

Tyle z mej strony. Do tej pory myślę, że autor tego tematu już ma za sobą decyzje wyboru środowiska.

A jeżeli chodzi o tworzenie grafiki, to odradzam programowanie na Formach (OMEGA i inne), a polecam zaznajomienie się z WinApi, lub przesiadkę na kompilator przenośny i biblioteki ala SDL, GLUT...

Pozdr.

Prawdziwy programista wiesza sie wraz ze swoim programem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trafiłeś spike ;) Ostatnio dużo rzeczy piszę w Python'ie i z całym szacunkiem dla C++ - w Python'ie się szybciej pisze, bardziej zrozumiałym językiem - chyba, że się nadużywa features'ów Python'a, to można jeszcze bardziej w kodzie zamotać :D

 

BTW. sam przeczysz temu co napisałeś na początku tego postu - sugerujesz przeniesienie się na inny kompilator i biblioteki, a mi zarzucasz, że wszczynam wojnę o inny kompilator :D. A co do WinAPI, to z całą pewnością odradzam. Nie po to powstają takie biblioteki jak wx,qt, czy do gier pygame, by w dzisiejszych czasach być Ascetą :D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko, czy jest sens? Wracasz po długim czasie i dalej chcesz używać technologii, które wtedy używałeś - co wiąże się z tym, że to przestarzałe, tak jak Blind wspomniał, że Omegą pobawisz się tylko pod Delphi 7. Jeśli myślisz przyszłościowo, to zainteresuj się jakimiś dobrymi, rozwijanymi silnikami, a nie takimi "Delphi only". Język programowania tez bym zmienił na Twoim miejscu, bo żeby używać Delphi to trzeba być tak zaj**istym jak Toster, czy HNB :D

 

Sprawa jest prosta. Mam już 30-tkę na karku, rodzinkę i te sprawy. Programować chcę tylko dla przyjemności, także nie mam zamiaru się ścigać z nowymi technologiami. Z zawodu jestem automatykiem, także bycie programistą gier mi nie grozi (poza tym, ze programuje sterowniki PLC). Programowałem również w C++, ale nie chcę mi się nim bawić, ponieważ, aby napisać w C++ jakąś prosta gierkę czy efekt, trza trochę kodu wywalić( z racji niższego poziomu). Delphi i biblioteki typu Omega, Asphyre czy (jak się domyślam) BEngine mają to do siebie, że wiele instrukcji DirectX ma "ukryte" właśnie w tych bibliotekach, a wiadomo jakie to ułatwienie, choćby dla takiego osobnika jak ja. Nie zamierzam się również bawić w 3D (przynajmniej na razie). Umiem docenić piękno gier 2D. zresztą casuale wymiatają teraz. :) Zdaję sobie sprawę, że Omega korzysta z DirectX 8.1. Tylko pytanie po co mi Dx9 czy 10? I tak nie wykorzystam ich możliwości. Jak już wspomniałem nie zamierzam ściągać się z najnowszymi technologiami. Powrót do programowania traktuje tylko i wyłącznie jako nie zobowiązujące hobby i tyle.

 

A czemu Delphi? Bo najmilej je wspominam. C++ też przyjemny język, i rzeczywiście, gdybym chciał zająć się na poważnie programowaniem gier to tylko C++. Ale w tej sytuacji mi on nie jest potrzebny.

 

Swojego czasu pamiętam jak na gamedev.pl (dawniej warsztat), każdy niemal Cprogramista drwił z Delphi i nawet odradzał programowania 2D jako zacofanie. Tylko często się okazywało, że delphiak często kończył swoje projekty 2D a Cprogramista swoich 3D w ogóle. Więc jestem zdania, ze lepiej napisać grywalną gierkę 2D, niż być wiecznym programistą 3D bez osiągnięć i ukończonych projektów.

 

Swoją przyszłość związałem z automatyką i elektrotechniką. I jestem za stary na przekwalifikowanie :)

 

A HNB pamiętam. I jego osamotnione walki Delphi vs. C++ na gamedev.pl. Poza tym szacun dla niego za to co zrobił, gdy pojawił się pierwszy i jedyny drukowany numer WARP'a, gdzie przepisał cały kod C++ na Delphi zamieszczonych tam przykładów. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto mówi, że w C++ trzeba korzystać z czystych wywołań funkcji API OpenGL czy DirectX? Od tego są twórcy silników, albo ludzie, którzy potrzebują osiągnąć efekt, do którego nie nadają się normalne silniki. Taka Omega to właśnie taki jakby silnik, bo stanowi nakładkę na te funkcje API itp. Wspomniany wcześniej Python byłby łatwiejszy do użycia, fajnego casual'a byś mógł napisać wykorzystując np. silnik fizyczny Box2D, a do grafiki tego PyGame'a - ludzie lubią gierki z symulacją fizyki. W moim najnowszym projekcie np. użyłem silnika fizycznego ODE (bardzo mało, bo tylko do detekcji kolizji i wyznaczenia kąta odbicia), biblioteki pygame i bindów do opengl'a, żeby nie renderować SDL'em :) Oto wspomniany projekt: http://jasonuniverse.appspot.com/str/pokaz...3N0cm9uYRjRhgMM

Ale niedługo bym chciał zrobić z silnikiem Box2D coś w stylu http://www.playedonline.com/game/597681/blosics-2.html - ponieważ oryginał strasznie muli... flash to zło, ale gra dobra :D

 

Jak zrobisz grę, to chyba chcesz, żebyś nie tylko Ty mógł ją uruchomić, prawda? A jak Ci ludzie wyjadą z tymi Windowsami 7 i 8, wszystko 64bit, to jak gra będzie na zbyt przestarzałych bibliotekach to będą problemy z uruchomieniem ;)

 

Co do wojen o C++ to ja już go nawet nie bronię, zdradziłem go na rzecz Pythona :D Co nie zmienia faktu, że ktoś musiał się namęczyć, aby napisać Python'a w języku C. BTW. wiele bibliotek ze względu na wydajność jest napisanych w C/C++ i mają bindy do Python'a, przez co wykorzystując je np. do fizyki (czyli wielu obliczeń) można osiągnąć niezłą wydajność gry.

 

To co napisałem nie ma na celu nakłaniania Cię do innego języka, tylko chciałem wskazać inną drogę, którą niedawno obrałem (dopiero od niecałego roku pracuję w Python'ie ;) ).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja mam nadzieję, że do Windows 8 opanuję całe directX Jason ;)

 

A tak na poważnie, to Windows 7 jest jeszcze w powijakach. Jak na razie to xp jeszcze panuje :) Póki co Mr.Protek napisał Pogromcę Potworów w Omedzę i jakoś chodzi. Zdaję sobie sprawę, że mogą być problemy z kompatybilnością, ale na razie nie chcę się tym przejmować. Poza tym Omegę dałem jako przykład. Jest jeszcze Asphyre, które ma wsparcie dla Dx9. :D Póki co spróbuje Delphi.

 

Too many Troopers to Ty napisałeś!? :) No to szacun. Bardzo grywalne. Pierwszą wersję znalazłem na gamedev'ie. I jeszcze motyw Star Wars. No, no. Właśnie coś takiego minimalistycznego chciałbym napisać. No i gry z fizyką w roli głównej też mnie kręcą. Może napiszę coś z prądem w roli głównej ^_^

 

A co do innych języków, to wiem, ze są biblioteki, które ukrywają czyste wywołania WInApi, OpenGL czy Dx np. w C++, czy Phyton'ie. Ale jak już wspomniałem, po prostu Delphi ma miłą składnie (wiem kwestia gustu), a Phyton, PHP, Java i inne C# trąci po prostu C++. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CYTAT(kasado @ śro, 01 gru 2010 - 22:03) A tak na poważnie, to Windows 7 jest jeszcze w powijakach. Jak na razie to xp jeszcze panuje :)

[...]

Too many Troopers to Ty napisałeś!? :) No to szacun. Bardzo grywalne. Pierwszą wersję znalazłem na gamedev'ie. I jeszcze motyw Star Wars. No, no. Właśnie coś takiego minimalistycznego chciałbym napisać. No i gry z fizyką w roli głównej też mnie kręcą. Może napiszę coś z prądem w roli głównej ^_^

1) A ja wszystkie prace wykonuję korzystając z narzędzi/bibliotek wieloplatformowych na Linuksie ;) (Arch, Ubuntu) XP'ka z MSDNAA na starszej stacjonarce używam tylko do testowania, czy na Win działają moje wypociny :D

2) Nom, Too Many Troopers 1 i 2 ja napisałem ;) Cieszę się, że gra jest tak popularna, że ktoś ze społeczności Unit1 ją widział :D

Moim zdaniem Python ma skladnie bardziej podobna do pascala niz do cpp :P

Też mam takie wrażenie. Jednak standardowe porównanie "begin i end"... w Python'ie to już nawet klamerek nie ma :D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kasado - To na 100% polecam Delphi/ C++ Builder (zależy jaki język Tobie się podoba).

Jason - nie pomyślałem o nakłanianiu na inny kompilator, lecz język programowania, ale mniejsza o to :).

 

Delphi + Omega = proste projekty = w sam raz dla Ciebie... kasado

 

Swoją drogą "PLC sterowniki" - fajne ale trochę za delikatne (Siemens s7-400).

U nas automatycy ciągle z nimi problemy mają (zakład górniczy): A to programy się wieszają, a to sterowniki nic nie reagują, a to panele IO siadają (jakieś drobne zwarcia czy coś na kablach). Jedyny + to podgląd na panelach LCD co nie działa...

Prawdziwy programista wiesza sie wraz ze swoim programem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

×
×
  • Utwórz nowe...