Skocz do zawartości
Piter

Pisanie gry 2D pod Win - typu Supaplex/Boulder Dash

Polecane posty

Witam,

 

Ładnych parę lat temu programowałem sporo w Turbo Pascalu i Turbo C++, jeszcze w środowisku DOS-owym. Delphi minimalnie liznąłem, ale właściwie nie mam żadnego większego doświadczenia w programowaniu pod Windows. Niedawno odgrzebałem mój stary DOS-owy projekt - właściwie ukończony - była to moja konwersja gry Boulder Dash z małego Atari / C-64. Pomyślałem, że chciałbym przenieść to pod Windows. I tutaj zaczynają się schody, bo nie bardzo wiem jak zacząć i w czym pisać.

 

Mój DOS-owy projekt był oparty o tryb 13h, który jest dziś totalnym anachronizmem, zresztą z racji tego, że chcę pisać pod Win - odpada. Ci z Was, którzy kojarzą tego typu gry wiedzą z pewnością, że technicznie jest to banalne do bólu. Plansza to nic innego jak tablica dwuwymiarowa typu byte, gdzie każda wartość odpowiada jednemu elementowi (np. 1-kamień, 2-diament, 3-etc.). Całość działa w pętli, gdzie sprawdzane są wartości poszczególnych pól tablicy i wykonywane są odpowiednie procedury dla danego elementu. W tej samej pętli jest odświeżany ekran wyświetlający obrazki reprezentujące poszczególne pola. Na raz na ekranie wyświetlana jest plansza 20x12 pól, gdzie pola są reprezentowane przez bitmapy w stałym rozmiarze. Proste.

 

Nie wiem jednak jak się za to zabrać w Windows i tutaj zwracam się do bardziej doświadczonych osób z prośbą o sugestie. Co będzie lepsze DelphiX czy Omega? A może lepiej robić to pod VC? Ewentualnie może ktoś zna jakiś prosty przykład, który mógłbym sobie przeanalizować. Zaznaczam, że nie mam żadnego doświadczenia jeśli chodzi o programowanie grafiki pod Win - moja wiedza skończyła się dawno temu na TP, TC++ i trybie 13h. Będę wdzięczny za pomoc i wskazanie drogi - od czego zacząć.

 

pozdrawiam, Piotrek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

http://forum.warszta...p?topic=23554.0 - jakiś czas temu natknąłem się na takie video tutoriale i nawet tematyka podobna do tego co chcesz osiągnąć :), od tego możesz zacząć, żeby zobaczyć jak coś takiego się pisze w środowisku polecanym przez autora tutoriali. Polecam też projekt Rocks and Diamonds - http://www.artsoft.o...s/download.html - chociaż to raczej za duży projekt, żeby uczyć się z jego źródeł ;)

 

Co do technologii to mi najszybciej się programowało gry 2D w Pythonie z użyciem pygame+pyopengl (jako że wcześniej robiłem w konfiguracji C++ z SDL+OpenGL+SDL_mixer). Najwięcej robiłem w OpenGL, więc nie chciało mi się uczyć np. robić gier 2D w samym pygame, czy tam SDL, allegro itp. Aczkolwiek dużo ludzi się na to decyduje, jak nie znają OpenGL, więc polecam przejrzeć tutoriale. Programowanie gry w języku Python ma ten plus, że pomijasz wiele pułapek czyhających na początkującego, który chce napisać swoją grę w C++, a mianowicie nie musisz nic linkować ;) Dajesz sobie folder z pygame i pyopengl do katalogu site-packages Twojej wersji wersji Python'a i już jesteś gotów by za pomocą interpretera uruchomić sobie nawet jakiś przykładowy skrypt - nie trzeba tworzyć żadnych plików projektu, w których określasz linkowanie itp., te rzeczy są już zrobione za Ciebie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki za podpowiedź. RnD znam oczywiście - świetny projekt, ale masz rację - jest faktycznie bardzo rozbudowany.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×